سلام
مطلبی که امروز می نویسم خیلی متفاوت تر از مطالب قبلی وبلاگم هستش، شاید یه جورایی بشه گفت دغدقه ها و حرفهای دل من و خیلی های دیگه باشه .
راستش تصمیم گرفتم که از امروز بیشتر به مسائل معرفتی و چیزایی که یه بچه هیئتی نیاز داره و باید بدونه بپردازم. چیزی که خیلی کم به اون پرداخته شده،حداقل تا اون اندازه که به شور و احساس تویه هیئت و روضه اباعبد الله پرداخته شده به این قبیل موضوعات پرداخته نشده و هر وقتم که کسی در این باب به سخنرانی می پردازه همگی گوشامون رو میگیریم و خودمون رو به اون راه می زنیم .
اما من به عنوان یه بچه هیئتی سعی می کنم مطالب متفاوت تری رو ارائه بدم، شاید حرفای یه کسی که 6 سالی میشه تو هیئت بزرگ شده کمی متفاوت تر باشه و راحت تر بشه پذیرفت.
آقا حرف من اینه که چرا روحانی که تومجلس میاریم باید اون چیزی که دلمون می خواد بگه،مداحمون باید همش چیزی رو که ما میخوایم بخونه تا شارژ بشیم و حتی نشریه و یا بروشوری که تو هیئت پخش می کنیم.
چرا توجه نمی کنیم که واقعاً نیاز مردم و جامعه چیه؟ چرا خیلی از ماها وقتی به هیئت میام که منبر حاج آقا تموم شده و اول سینه زنی که میشه دسته جمعی می ریم اون جلو می شینیمو میونداری می کنیم.مگه نه اینه که یه میوندار الگوی یه هیئت هستش.
آقا این آخونده بی سواده!
چرا؟
هیچی مگه نمی بینی دهه اول ماه محرم اومده می گه نماز صبح دو رکعت،خمس مالت رو اینجوری باید پرداخت کنی؛.غسل رو اینجوری می گیرین، برو جمعش کن!! آقا از امام حسین بگو تا کیف کنیم.
پس جایگاه احکام و عقاید کجاست ؟ به نظر شما چرا ؟چرا یه روحانی نمیتونه تو دهه اول ماه محرم از عقاید شیعه ها بگه . پس اگر که الان نگه کی دیگه می تونه بگه، کی می تونه این همه آدم رو پای یه منبر جمع کنه و براشون احکام بگه. اصلاً هدف سید الشهدا مگر چیزی بغیر از زنده ماندن احکام و دین خدا بوده. حالا این بنده خدا هم که داره همون اهداف سید و الشهدا را پی میگیره شده بد.
یا توی نشریه ای که درست می کنیم!اینو از این جهت می گم که من خودم چند صباحی مسئول امور فرهنگی و نشریه هیئتمون بودم. چرا تو نشریمون فقط اکتفا کردیم به چند بیت شعر و چندتایی وقایع تاریخی و یکمی هم سخن از شهدا و آقا و امام که اونا هم بیشتر طوری انتخاب شدن که شورمون رو به اوج می رسونن؛ چرا نباید تو نشریه ای که درست می کنیم و می دیم دست 200-300 نفر یکی از احکام نماز نباید باشه.نکنه همگی ما احکام رو از حفظیم؟
من با بیان عاطفی و احساسی تو اینجور جاها مخالف نیستم ولی تا چه حدی می توان به این موضوعات پرداخت. یعنی بالاتر از اینکه که بیگم اهل بیت تمام صفات خدا رو بجز خالقیت دارا هستند ، بالاتر از اینکه اینا برترین اشخاص روی زمین بودن و دست تصرف خدا روی زمین، چیزی بالا تر از این هست؟ نمیدونم شما تا چه حد با این مطلب موافق هستید ولی کلاً خاصیت مسائل عاطفی زودگذر بودن و مقطعی بودن اون هست. چیزی که شاید بشه از اون به عنوان یه مسکن نام برد.
البته من بازم می گم اصلاً وجود عنصر عاطفه و احساس را نفی نمی کنم و هیچ وقتم نمی گم که یه منبر یا نشریه و یا هر چیز دیگه باید خالی از بیان عاطفی و احساسی باشه؛ نه چکیده حرفهای من اینه که ما به این دو عنصر عقلانیت و احساسات همزمان نیاز داریم. و در پایان قسمت اول حرفام به این جمله امام خمینی (ره) بسنده می کنم که فرمودند: هر مکتبی به شور و هیاهو نیاز دارد . مکتب امام حسین هم از این قاعده مثتثنی نیست . و می توان گفت که چیزی که تا حالا این مکتب را زنده نگه داشته همین شور و احساس است .همراه با عنصر عقلانیت.
ممکنه خیلی از شماها به خود منم خرده بگیرید که چرا خودت تا حالا به گفته های خودت عمل نکردی؟ بله درسته حق باشماست من تو این زمینه هیچ گونه فعالیتی رو تو وبلاگم انجام ندادم هرچند که از مهمترین اهدافم برای ایجاد یک وبلاگ بیان این گونه مسائل بوده،اما خیلی وقتا به دلایل مختلف موفق به انجام یک چنین کاری نشدم ولی از این به بعد سعی می کنم بیشتر وقت بزارم و کمی و کاستی ها رو تا اونجا که بتونم جبران کنم. برای همینم تو وبلاگم یه قسمت به نام معرفت بچه هیئتی و یا هر اسم دیگه باز کردم و سعی می کنم بیشتر به موضوع عقلانیت در دستگاه سید الشهدا بپردازم.
انشا الله جلسات هیئتمون هرچه پربار تر برگزار بشه.
امیدوارم که شما هم در این راه منو یاری کنید .مخصوصاْ با نظراتتون
ولي هر كسي يه نظري داره يادمون نره
سلام دوباره
اگر می خواهید عضو جبهه وبلاگ نویسان حامی ولایت شوید لطفا کد زیر را در وبلاگتان بگذارید .
با این کد یک بنر زیبا از مقام معظم رهبری در قسمت بالا و راست وبلاگ شما نشان داده می شود .
<a target=_blank href="http://rezvan.tk" _wpro_href="
التماس دعای دوباره
با عرض سلام خدمت نویسنده دلسوز این قسمت.خیلی رک و بی حاشیه می روم سر اصل مطلب.اولا از این دلسوزی و احساس مسؤلیت هم خیلی خوشم آمد وهم به شما تبریک می گویم اصل کلام شما بدون ذره ای کم و زیاد صحیح است اما در بعضی موارد به نظر من باید درشیوه به کار بردن کلمات تجدید نظر کنید
1.هر چیزی سر جای خودش.طریقه وضوگرفتن غسل کردن احکام و…و ولایت اهل بیت و معجزات اهلبیت و مدح امیرالمومنین(ع) و…هم سر جای خودش.نمی شود اهمیت خاصی به بعضی مسایل داد و به بقیه احکام توجه نکرد.باطن دین(ولایت)+ظاهر دین=یک دین و دیانت خوب.
2.اگر شما می توانی مجله یا روزناکه ای و… تهیه کنی که در آن از احکام گرفته تا ولایت اهل بیت تا مسایل روز و… باشد و می توانی جوانان را ارشاد کنی این از باب ارشاد جاهل بر شما شرعا واجب است و اگر این کار را نکنی از حضرت عالی سوال خواهد شد.آن موقع چه جوابی خواهید داشت؟
3.بهتر این است که هر هرکسی هر کاری می تواند در طبق اخلاص گذارد وبا استعانت از خداوندوبا الطاف حضرت امیرالمومنین(ع)انجام دهدو اگر هر کسی بخواهد کارها را بیندازد روی دوش دیگران و بگوید چرا این کار را انجام نمی دهند و چرا… که هیچ کاری انجام نخواهد شد
4. آیت الله تبریزی تاوقتی زنده بود همه ایشان را به عنوان اعلم و داناترین و فقیه ترین و ولایی ترین فقیه و عالم قبول داشتند.ایشان حرفشان این بود که من از تبریز ـمئم به قم تا بشوم یک روضه خوان برای دستگاه امام حسین(ع) حالا شدم این (عالم ترین فقیعه زمان خودش)البته ایشان منظورشان این بود که مرجع تقلید بودن در مقابل روضه خوانی مثل کلاس اول ابتدایی است در مقابل دکترای دانشگاه.حتی خود ایشان برای روضه حضرت زهرا (س) وامام حسین(ع)باپای پیادر مسیرخانه تا حرم حضرت معصومه (س) رامی پیمودند.این حاجاقایی که در تصویر می بینید و فرمودید این آخونده بی سواده .آیا واقعا مطمءن هستید ایشان بی سواد هست؟یعنی شما هیچ احتمالی نمی دهید که این زنجیر زنی این روحانی از روح ولایی اش باشد؟و اگر شما این حاجاقارا به خاطر زنجیر زنی متهم می کنید به بی سوادی پس ما هیچ با سوادی نداریم وهمه علمای شیعه بی سوادند.تجدید نظر در این جمله بد نیست.
5.بنده فکر می کنم بتوانم در مسایل مختلف اعتقادی و ادیان مختلف و احکام و مسایل فقعی و شرعی و…به حضرت عالی کمک کنم خوشحال می شوم اگر بنده را قابل بدانید تا بنده هم بتوانم در خدمت به ارباب (ع) به شیعیان کمکی کنم .
ALI2010.IRAN@YAHOO.COM
09192942926
محرم ماه عزای امام حسین است و اقتضای خودش را دارد و مسائلی مثل احکام را می شود در ماه رمضان و فرصت های دیگر بیان کرد و فرصت را در اختیار امر مهم عاشورا گذاشت . یا علی!
سلام و وقت شمابخیر
درحال وب گردی بودم به مطلب شما رسیدم .
1)کلمه مثتثنی اشتباه است مستثنی درست است
2)این جمله (آقا این آخونده بی سواده!)باعلامت تعجب گذاشتید باعث شبه درذهن دیگران می شود .امام صادق می فرماید آن طوری که برای مصیبتهای وارد شده به خودتون عزاداری میکنید برای مصیبت جدم سید الشهدا ع عزاداری کنید خواهش دارم عکسو مطلب خود را حذف یا عوض نمایید . به آداب و سنن عزاداریها اقوام وملل مختلف در عزای اهل بیت احترام بگذارید .(1390/01/31) ghadamgah
به نظرم یه کم غلو کردید
همه این مسایلی که گفتید در هیات ها گفته می شن و زیاد هم گفته می شن
مثلا به مجموع منبر های یه دهه وعاظی که یه کمی اسمشون بیشتر سر زبون مردم افتاده دقت کنید…
یا من خودم یه هیاتی میرم که 8 تا واعظ داره (6 تا صبح 2 تا شب) که به فراخور بحث مطروحشون در دهه مسایلی که دغدغه شماست مطرح می کنند حتی بعضی از آنها قبل از شروع بحث، 2 تا مساله میگن …
اما
این بحث جدا کردن به اصطلاح “شور و شعور” هم که مثل خیلی از حرف های … دیگه جدیدا رایج شده (مراجعه کنید به بحث “وحدت” و “قمه” و…) از اساس حرف غلطیه. (که البته جای توضیحش نیست)